Kalkulator wskaźnika skuteczności sprzedaży
Monitoruj skuteczność sprzedaży (Sell-Through Rate) w swojej firmie z pomocą FinansoPolis.
Spis Treści
- Czym jest wskaźnik skuteczności sprzedaży?
- Jak obliczyć wskaźnik skuteczności sprzedaży?
- Formuła oblliczania STR
- Dlaczego wskaźnik Sell-Through Rate jest ważny?
- Jaki jest dobry wskaźnik skuteczności sprzedaży?
- Jaki jest dobry współczynnik sprzedaży dla Amazon FBA lub eBay?
- Jak poprawić współczynnik sprzedaży?
- Jakie są ograniczenia współczynnika skuteczności sprzedaży?
- Inne przydatne narzędzia.
Prowadzenie udanego biznesu to przede wszystkim efektywność. Firmy z dobrze zorganizowanymi procesami zwykle mają niższe koszty, wyższe marże i więcej zasobów, by przewyższać swoich konkurentów.
Dla firm detalicznych i hurtowych zarządzanie zapasami to kluczowy aspekt prowadzenia biznesu. Czy wiesz, jak dobrze Twoja firma radzi sobie z zarządzaniem zapasami? Możesz śledzić to za pomocą wskaźnika skuteczności sprzedaży.
Czym jest wskaźnik skuteczności sprzedaży?
Wskaźnik skuteczności sprzedaży (Sell-Through Rate, STR) to wskaźnik efektywności zarządzania zapasami. Mierzy on, jaki procent zapasów został sprzedany w analizowanym okresie, dzięki czemu pozwala śledzić, jak szybko inwestycje w zapasy zamieniają się w przychody.
Wskaźnik rotacji towaru jest wyrażony jako wartość procentowa pokazująca, jaka część zapasów zakupionych w danym okresie została sprzedana.
Jak obliczyć wskaźnik skuteczności sprzedaży?
Sell-Through Rate można obliczyć dla pojedynczego produktu, całej kategorii produktów, produktów konkretnego dostawcy itp.
Aby obliczyć wskaźnik rotacji towaru, postępuj według następującej procedury:
- Wybierz grupę produktów, dla której chcesz przeprowadzić obliczenia wskaźnika rotacji. Może to być całe portfolio, pewna kategoria, a nawet pojedynczy przedmiot.
- Oblicz łączną liczbę sztuk sprzedanych w analizowanym okresie.
- Podsumuj liczbę sztuk zakupionych w tym okresie.
- Podziel liczbę sprzedanych sztuk przez liczbę zakupionych sztuk zgodnie z formułą wskaźnika rotacji.
Formuła oblliczania STR
Równanie do obliczenia skuteczności sprzedaży to prosty stosunek jednostek sprzedanych do jednostek zakupionych.
ST = jednostki_sprzedane / jednostki_zakupione * 100%
Dlaczego wskaźnik Sell-Through Rate jest ważny?
Chociaż obliczenie wskaźnika STR jest proste, kluczowe jest dokładne interpretowanie wyników i wyciąganie właściwych wniosków.
Wskaźnik rotacji towaru pozwala zoptymalizować kilka kluczowych aspektów Twojego biznesu.
- Pokazuje, które produkty są przeładowane w Twoim magazynie. Produkty o niskim wskaźniku rotacji mogą zrujnować Twoją płynność finansową, zmusić do przecen i osłabić Twoją marżę brutto oraz zysk netto.
- Pomaga zidentyfikować produkty o niewystarczającym stanie magazynowym. Wskaźnik rotacji bliski 100% również nie jest optymalny. Może to prowadzić do sytuacji, gdy Twoje najlepiej sprzedające się produkty są niedostępne.
- Regularna analiza STR pozwala dostosować poziomy zapasów do sezonowości i lepiej prognozować zapasy.
Regularna i dogłębna analiza tego wskaźnika poprawia ogólny zwrot z kapitału własnego oraz zwrot z obrotów, co skutkuje wyższym EBIT.
Jaki jest dobry wskaźnik skuteczności sprzedaży?
Zasada mówi, że dobry wskaźnik rotacji towaru powinien wynosić około 80% do 90%. Jednak wiele zależy od rodzaju zapasów, branży i tego, jak szybko możesz dostarczyć dostawy do magazynu.
Dla produktów o krótkim terminie ważności potrzebujesz bardzo wysokiego STR, idealnie 100%. Dla takiego rodzaju produktu możesz nawet przeprowadzać tygodniową analizę wskaźnika rotacji.
Dla produktów o długim terminie ważności odpowiednia wartość tego wskaźnika może różnić się w zależności od długości analizowanego okresu. Dla jednego miesiąca wartość wskaźnika rotacji może nie być tak istotna jak za kwartał.
Firmy zwykle ustanawiają różne wskaźniki dla miesiąca, kwartału i roku. Na przykład:
Miesiąc | Kwartał | Rok | |
Produkt A | 40% | 70% | 95% |
Produkt B | 30% | 90% | 96% |
Jaki jest dobry współczynnik sprzedaży dla Amazon FBA lub eBay?
Jest dobrze wiadomo, że algorytmy Amazona nagradzają firmy z wysokim współczynnikiem realizacji zamówień. Dlatego firmy z dużym zapasem mogą osiągnąć lepsze wyniki. Jednak trzymanie zbyt dużego zapasu może zagrażać Twoim zyskom. Najlepszym rozwiązaniem jest regularna analiza tego wskaźnika i dostosowywanie poziomu zapasów do popytu.
Jak poprawić współczynnik sprzedaży?
Jeśli chcesz poprawić ten wskaźnik dla swojej firmy, powinieneś zoptymalizować jego składniki.
- Zwiększyć liczbę sprzedanych jednostek, albo poprzez zwiększenie budżetu marketingowego, albo poprzez przeceny.
- Zmniejszyć liczbę zakupionych jednostek poprzez lepsze planowanie popytu i prognozowanie.
Oprócz tych oczywistych działań warto również:
- Wycofać produkty o słabej sprzedaży. Jeśli masz szeroką gamę produktów, możesz być zaskoczony, ile z twoich produktów wcale się nie sprzedaje.
- Określić bestsellery i intensyfikować płatną promocję. Może to również zwiększyć Twoje ROAS.
- Porównać Twoje ceny z konkurencją aby upewnić się, że jesteś konkurencyjny.
- Rozważyć dropshipping lub dostawy dokładnie na czas. Dobrą praktyką jest trzymanie bestsellerów na magazynie i zamawianie słabiej sprzedających się produktów w razie potrzeby.
Jakie są ograniczenia współczynnika skuteczności sprzedaży?
Chociaż współczynnik sprzedaży dostarcza wielu użytecznych informacji na temat wyników Twojej firmy, ma swoje ograniczenia i nie może być jedynym czynnikiem analizy.
- STR skupia się tylko na ilościach i ignoruje marże, koszty kapitału, koszty dostawy i rentowność.
- Jedna pojedyncza duża sprzedaż może generować mylące wartości STR. Dlatego powinieneś regularnie analizować STR, aby znaleźć takie anomalie.
- Duże rabaty mogą radykalnie poprawić STR na krótki okres. Na przykład wyprzedaż na Czarny Piątek może prowadzić do krótkoterminowych poprawek współczynnika sprzedaży.
Inne przydatne narzędzia.
FinansoPolis oferuje wiele innych narzędzi, które mogą pomóc Ci zoptymalizować swój biznes.
Jeśli chcesz zoptymalizować zarządzanie swoim zapasem, odwiedź nasz Kalkulator optymalnej wielkości zamówienia (EOQ). Pomoże Ci znaleźć idealną ilość produktów do zamówienia, uwzględniając popyt i koszty przechowywania.
Autorzy
Narzędzie stworzone przez Lucas Krysiak w dniu 2022-09-30 14:09:38 | Ostatnio sprawdzone przez Mike Kozminsky w dniu 2023-08-27 10:45:08